Kesantunan yang merentasi budaya dalam masyarakat
Cina, Melayu, India
Kesantunan merupakan aturan
perilaku yang ditetapkan dan di sepakati bersama oleh suatu masyarakat
tertentu sehingga menjadi prasyarat yang disepakati dalam interaksi sosial.
Dengan ini, konsep
kesantunan terdapat dalam semua budaya atau masyarakat, namun terdapat
perbezaan. Maksudnya nilai kesantunan adalah berbeza-beza di
antara masyarakat di dunia ini. Contohnya, nilai A dikatakan santun dalam
masyarakat A, namun nilai itu dianggap tidak santun dalam kalangan
masyarakat B. Penilaian kesantunan bergantung kepada budaya atau perbuatan
yang ditakrifkan santun dalam masyarakat masing-masing.
Budaya atau kebudayaan
berasal daripada perkataan sanskrit iaitu buddayah , yang merupakan jamak
kepada berkataan budhi (budi perkerti atau akal) . Dalam pengertian yang luas
pula budaya bermaksud segala sesuatu yang dibawa atau dikerjakan oleh manusia .
Dalam bahasa Inggeris , kebudayaan disebut sebgai culture iaitu berasal
daripada perkaataan latin , colore yang bermaksud mengerjakan.
Kebudayaan dan kesantunan mempunyai hubungan
yang sangat erat . Kebudayaan merangkumi cara hidup bermasyarakat yang meliputi
aspek kesantunan dalam berkomunikasi sama ada secara verbal ataupun nonverbal .
Budaya sesuatu masyarakat akan dipandang tinggi atau rendah bergantung kepada
nilai kesantunan yang diamalkan.
Konsep kesantunan merentasi
budaya
Konsep kesantunan tidak
harus tertumpu kepada satu-satu bangsa sahaja malahan merentas budaya yang
pelbagai. Proses berkomunikasi melibatkan pelbagai budaya, oleh itu kesantunan
harus diberikan penekanan. Kita perlu mempunyai pemahaman tentang kesantunan dalam
pelbagai budaya apabila dalam proses komunikasi yang melibatkan peibagai budaya.
Komunikasi silang budaya
1. Komunikasi
silang budaya merupakan komunikasi yang melibatkan individu daripada latar
budaya yang pelbagai. Ia berlaku apabila kita bercakap dengan orang yang
berbeza bangsa, bahasa, agama, tingkat pendidikan dan status sosial.
2. Komunikasi
silang budaya juga ialah komunikasi dengan mereka yang berlainan etnik dan
jantina dalam pelbagai konteks seperti konteks pendidikan, politik, teknologi
dan lain-lain.
3. Komunikasi
silang budaya dipengaruhi oleh padangan terhadap dunia, kepercayaan dan tingkah
laku, sistem kod serta tanggapan terhadap hubungan.
4. Segala
komunikasi akan lebih toleransi, lancar serta mencapai matlamat yang maksimun
sekiranya nilai-nilai kesantunan sesuatu budaya atau masyarakat difahami dan
dihayati.
5. Budaya dan
komunikasi mempunyai hubungan yang rapat kerana budaya akan mempengaruhi cara
kita berkomunikasi.
6. Cara kita
berkomunikasi serta bahasa dan gaya bahasa yang digunakan melambangkan budaya
kita iaitu nilai yang dipegang.
7. Perbezaan budaya
akan meningkatkan risiko dalam komunikasi iaitu menyebabkan berlakunya salah faham.
Contoh:
1. Dalam
amalan yang biasa di Barat, mencium pipi wanita yang tiada pertalian dianggap
lazim sebagai cara menghormati tetamu. Namun bagi masyarakat timur ia merupakan
sesuatu yang tidak sopan.
2. Pandangan
mata secara terus juga dianggap tidak sopan kerana tidak merendah diri iaitu,
asas utama dalam budaya komunikasi masyarakat Jepun. Berbeza pula dengan budaya
masyarakat Barat yang sekiranya seseorang itu tidak melakukan pandangan mata
beliau dianggap menyimpan muslihat dan menyangsikan.
3. Dalam
masyarakat Melayu melayan tetamu sangatlah diutamakan walaupun dalam keadaan
sibuk, namun bagi masyarakat Korea sekiranya sibuk mereka memberitahu secara
terus dan akan menyuruh tetamu itu balik. Jika tetamu itu orang Melayu sudah
pasti akan menimbulkan perasaan kecil hati.
Kesantunan Merentas Budaya Di Malaysia
Malaysia merupakan sebuah negara yang terdiri daripada berbilang kaum, perpaduan akan dicapai melalui kesantunan yang diamalkan dalam kehidupan seharian. Oleh itu, kesantunan sangat penting untuk menjadi keamanan dan keharmonian masyarakat majmuk di Malaysia.
Namun, terdapat perbezaan
budaya antara masyarakat Melayu, Cina, India dan sebagainya. Dengan ini, adalah
sangat penting untuk setiap kaum memahami dan menghayati nilai-nilai budaya
yang akan mempengaruhi amalan kesantunan.
1. Nilai-nilai kesantunan dalam masyarakat Melayu
a. Berpegang kuat pada adat resam dan agama.
b. Memberi salam apabila bersua.
c. Tidak menyampuk semasa orang tua bercakap.
d. Kata sapaan, kata gelaran, panggilan digunakan.
e. Bersalam dan bertanya khabar dengan orang lain.
f. Melayan tetamu dengan ikhlas.
g. Menghormati orang tua dan lain-lain.
2. Nilai-nilai kesantunan dalam masyarakat Cina
a. Tunduk ketika memberi salam.
b. Orang tua dijemput makan dahulu.
c. Tunggu sehingga semua ahli keluarga tiba dahulu
sebelum bermula makan.
d. Tidak dibenarkan memakai topi di dalam tokong.
e. Menanggalkan kasut sebelum masuk ke dalam rumah.
3. Nilai-nilai kesantunan dalam masyarakat India
a. Duduk bersila semasa makan.
b. Tidak membazirkan makanan.
c. Senyap semasa bersembahyang.
d. Menanggalkan kasut sebelum masuk ke dalam kuil.
e. Mematuhi adat resam.
f. Salam orang yang lebih tua.
Kesantunan Merentas Budaya dari Segi Pendidikan
1. Kerjaya sebagai seorang guru tidak mengira kaum dan
akan mendidik murid-murid yang mempunyai pelbagai kaum
2. Jadi seorang guru mestilah sentiasa mengamalkan
nilai-nilai kesantunan yang baik dari segi:
a. kesantunan berpakaian
→ Peraturan Tatatertib dan
Kelakaun bagi penjawat awam. Guru tidak boleh berpakaian yang merangsang orang
lain terutamanya dari segi jantina yang berbeza contohnya berpakaian pakaian
tembus pandang (transparence), menampakkan bahagian badan, blause yang terlalu
mini atau terbelah terlalu tinggi.
b. Kesantunan tingkah laku
→ gerak geri guru ketika
menghadapi sesuatu dalam situasi tertentu. Contohnya: ibu bapa yang datang
berurusan di sekolah, berkunjung ke sekolah yang atas sebab urusan,duduk di
dalam kelas,berhadapan dengan orang yang kita hormati seperti guru besar atau
pegawai dari jabatan,berjalan di tempat umum dan sebagainya.
→Tingkah laku guru menjadi
model kepada anak didik
c. Kesantunan berkomunikasi
→Ketika berkomunikasi, guru
perlu mengambil kira norma-norma budaya dan tidak hanya sekadar menyampaikan
idea yang difikirkan sahaja.Cara berbahasa harus disesuaikan dengan unsur-unsur
budaya yang ada dalam masyarakat setempat.
→ Perkataan atau bahasa yang
digunakan perlulah sesuai dengansituasi ketika berkomunikasi.
→ Guru yang tidak dapat
menggunakan kesantunan berbahasa dengan betul mungkin akan dianggap sebagai
seorang yang sombong, angkuh, tak acuh, egois, tidak beradat, bahkan
tidak berbudaya.
→Guru seharusnya
menjaga tutur katanya agar sentiasa mengamalkan kesantunan bahasa dan mampu
memiliki bahasa yang santun dan sesuai kepada muridnya, walaupun
muridmenunjukkan tingkahlaku yang bermasalah.
→ Guru juga menjadi teladan
bagi murid dengan menerapkan prinsip kesantunan dalam setiap tutur katanya
No comments:
Post a Comment